2.11.2015
Benjamin Kuras :
Zákony šaria a evropská dhimmikracie
16.10.2015
Maďarský premiér Viktor Orbán pro
německý zpravodajský
magazín Focus :
Islámská kultura a
náboženství podle Orbána nesplynou s křesťanskou kulturou a náboženstvím.
„Spíš vznikne multikulturalismus s navzájem oddělenými společnostmi,“
domnívá se konzervativní politik. Orbán zdůraznil, že evropská společnost
je vystavěna na svobodě myšlení a vyznání, rovnoprávnosti i rovném
postavení mužů a žen. „To jsou kulturní hodnoty, které musíme bránit,“
prohlásil Orbán.
Pokud Němci a Francouzi
nemají problém s paralelními společnostmi, nemá právo to kritizovat. „Ale
tady v Maďarsku si rozhodujeme my sami, zda to chceme, nebo ne. A my
nechceme,“ zdůraznil šéf maďarské vlády.
V „duchovním smyslu“
podle Orbána islám nepatří k Evropě. „Je to systém pravidel jiného světa,“
řekl.
Maďarsko prý vnímá
většinu přistěhovalců jako migranty, kteří chtějí lepší život. „Jenže
německý život nebo maďarský život nepřísluší každému, ale jen tomu, kdo na
něj pracoval,“ prohlásil Orbán s tím, že Evropa nemůže přijmout všechny
lidi v nouzi.
23.10.2015
To,
co čemu Evropa v současnosti čelí, není uprchlická krize. Maďarský premiér
Viktor Orbán na kongresu Evropské lidové strany v Madridu popsal uprchlíky
mířící do Německa a Švédska slovy, že „vypadají jako armáda“.
„Jedná se o migrační vlnu složenou z ekonomických běženců, uprchlíků a
také zahraničních bojovníků. Je to nekontrolovatelný a neregulovaný
proces,“ řekl Orbán.
Podle něj nemůže Evropa přijmout každého, kdo touží po lepším životě.
„Právo na lidskou důstojnost a bezpečnost jsou základními právy. Ale ani
německý, ani maďarský způsob života nejsou základním právem pro všechny
lidi na Zemi,“ uvedl maďarský premiér.
14.10.2015
Jaká pravidla a principy respektovat, když chci žít v Evropě Jefim
Fištejn
Časopis Reflex nabízí seznam několika základních hodnot, s nimiž by měl
být seznámen každý imigrant, který v těchto měsících usiluje o pobyt v
zemích Evropské unie. Naše deklarace nechce nahrazovat standardní azylovou
politiku. Má jen ambici předejít konfliktům a nedorozuměním s lidmi z
odlišných civilizačních okruhů.
Snášenlivost vůči jinakosti je ústřední hodnotou západní
civilizace. Je to podle filozofa Voltaira právo na jiný názor za podmínky,
že bude zachováno i naše právo na názor opačný. Občas slyšíme, že
náboženské přesvědčení běženců jim neumožňuje tolerovat názory nás,
„nevěřících“. Má to znamenat, že až dosáhne počet uprchlíků kritické
hranice, bude nám jejich názor vnucován na základě jejich pravdy?
Náboženství je soukromou věcí každého, do veřejného prostoru
nepatří. Stát je odloučen od církve a neřídí se předpisy žádné konfese.
Islám reguluje veškeré aspekty života společnosti. Podřídí se
přistěhovalci evropskému principu, že stát má světskou podobu?
Na území každého státu platí bezvýhradně společné zákonodárství, vyjma
věcí náboženských a samosprávy komunit a krajanských spolků. Je utečenec
připraven k tomu, že bude případně souzen v souladu s obecnými zákony,
nikoli podle muslimského práva šarí’a?
Sexuální menšiny si pro sebe vydobyly v Evropě značný společenský
prostor. Bude rozšířená muslimská obec vidět v alternativně orientovaných
rovné spoluobčany, případně je tolerovat ve svém středu?
Svoboda jedince a jeho lidská a občanská práva jsou pravými pilíři,
na nichž spočívá západní civilizace. Je muslimský přistěhovalec připraven
tento princip sdílet, či má k němu zásadní výhrady? Vidí v osobní svobodě
univerzální hodnotu, anebo typickou židovsko-křesťanskou zbloudilost? Bude
kupříkladu shovívavě posuzovat případný přestup souvěrců k jiným,
například ke křesťanským církvím? Anebo hodlá nadále pokládat usmrcení za
zákonný opravný prostředek zakotvený v jeho věrouce?
Všechny lidské bytosti mají stejnou hodnotu. Žena není majetkem
muže. Je tato hodnota slučitelná s niterným přesvědčením žadatele, anebo
se pokusí přesvědčit většinovou společnost, že kráčet deset kroků za
manželem, potřebovat souhlas otce či bratrů, aby mohla jít večer do kina,
podvolit se výběru ženicha vnuceného rodinnou radou či kmenovou radou
starších – že to vše je nezadatelným právem muslimské ženy, jež ji činí
šťastnou?
Společenským řádem univerzálně přijatým v Evropě je demokracie. Ta
zajišťuje přímo nebo zprostředkovaně vliv většiny na chod státu. Státní
moc se uskutečňuje prostřednictvím svých tří pilířů – exekutivy,
zákonodárství a soudnictví –, které fungují podle principu brzd a
protivah. Je běženec ochoten nadřadit toto uspořádání svým kmenovým
loajalitám?
Náš sociální systém je určen pro ty, kdo si nejsou schopni sami
účinně pomoci. Sociální dávky jsou dočasná záchranná síť pro nemocné,
handicapované nebo ty, co se ocitli v tíživé situaci. Systém sociálních
dávek není alternativou aktivní práce.
Základem evropské civilizace je svoboda slova, svědomí a svoboda
šířit své názory a politické přesvědčení. Média v zemi, až na výjimky,
nepodléhají státu a každý v nich může vyjádřit názor na jakoukoli věc.
Každý muž smí mít jen jednu manželku a žena jednoho manžela.
Mnohoženství je trestné ve všech evropských zemích. Azylant v rámci řízení
o sjednocení rodin si bude moci pozvat k registraci jen jednu manželku,
jinak v evropském právním řádu vzniknou nepřípustné trhliny, jež se
rozšíří i na jiné zákonodárné oblasti.
Pravidla byla součástí obsáhlejšího textu Jefima Fištejna, který vyšel na
Reflex.cz 26. září. Jsou však stále aktuální, proto je zařazujeme jako
samostatný text.
26. září 2015
JEFIM FIŠTEJN: S úsměvem idiota aneb kandidátské minimum
Jeden slušný člověk si povzdychl nad složitostí dnešního světa: „Ty
tvrdíš, že soucit vůči běžencům nemůže být základem státní politiky, ale
přece státní politika také nemůže být dobrá, když není založena na
soucitu. Točíme se v bludném kruhu…“
Po staletí uměla Evropa najít rovnováhu mezi milosrdenstvím a schopností
vidět dál než na špičku nosu, rozlišovat mezi příčinami a následky.
Dobročinnost nerušila všeobecně uznávanou zákonitost, že kvantita přechází
v novou kvalitu, dosáhne-li kritické masy. Smysl pro míru vždy nabádal k
předběžné opatrnosti.
Před třemi lety dospěli Angela Merkelová, Nicolas Sarkozy a David Cameron
k poznání, že multikulturalismus se neosvědčil v praxi a bude asi vadný i
jako teorie. Takřka ve stejnou dobu svorně prohlásili, že je třeba něco
dělat, než tříštění veřejného prostoru zahubí evropskou společnost. Událo
se od té doby něco převratného, že lídři stejných zemí změnili postoj o
180 stupňů? To sotva. Zachovali se spíše jako všichni oportunisté: když
tlak událostí se zdá být nepřekonatelný a vývoj nezvratný, tož prohlasme
ho za evoluční pokrok a jsme opět na správné straně dějin, mezi lidumily.
Kdo tvrdí, že je to z nouze ctnost a trapný alibismus, bude asi zpátečník
a mizantrop.
Američan ve třetí generaci je pokládán ve své vlasti za pravého nositele
amerických ctností, takřka za echtovního pionýra. Třetí generace
muslimských přistěhovalců sdílí pocit, že jim Evropa stále něco dluží, že
bezpracná rovnost se nekonala. Třetí generace evropských muslimů, to jsou
ti, kteří na stadionech přehlušují pískotem národní hymny, podpalují auta
na pařížských předměstích a doporučují Valonům a Vlámům klidit se z
Belgie. Určitě ne všichni, ale dost na to, aby z toho byl problém. Co
vlastně víme o lidech přicházejících po stovkách tisících, aby se stali
našimi sousedy? Udělal někdo z evropských státníků něco proto, aby vztah
běženců k nejvlastnějším hodnotám Evropy byl zjišťován již na vstupu?
Kandidátské minimum neboli imigrační desatero :
Snášenlivost vůči jinakosti je ústřední hodnotou západní
civilizace. Je to podle Voltaira právo na jiný názor za podmínky, že bude
zachováno i naše právo na názor opačný. Co když náboženské přesvědčení
většiny běženců jim neumožňuje tolerovat „nesprávný“ názor nevěřících?
Náboženství je soukromou věcí každého a do veřejného prostoru
nepatří. Stát je odloučen od církve a neřídí se předpisy žádné konfese.
Islám reguluje veškeré aspekty života společnosti. Podřídí se
přistěhovalci evropskému principu, že stát má světskou podobu?
Společenským řádem v Evropě je demokracie. Ta zajišťuje přímo nebo
zprostředkovaně vliv většiny na chod státu. Státní moc se uskutečňuje
prostřednictvím tří pilířů – exekutivy, zákonodárství a soudnictví – které
fungují podle principu brzd a protivah. Je běženec ochoten nadřadit toto
uspořádání svým kmenovým či sektářským loajalitám?
Vyjma věcí náboženských a samosprávy komunit na území každého státu platí
bezvýhradně společné zákonodárství. Je utečenec připraven k tomu, že bude
případně souzen v souladu s obecnými zákony, nikoli podle šariátského
práva?
Všichni lidé mají stejnou hodnotu. Žena není ani dobytkem, ani
majetkem muže. Je tato hodnota slučitelná s přesvědčením žadatele, anebo
se pokusí přesvědčit většinovou společnost, že kráčet deset kroků za
manželem, podvolit se výběru ženicha rodinnou radou či kmenovou radou
starších – že to vše je nezadatelným právem muslimské ženy, které ji činí
šťastnou?
Svoboda jedince a jeho lidská a občanská práva jsou pilíři, na
nichž spočívá západní civilizace. Je muslimský přistěhovalec připraven
tento princip sdílet, či má k němu výhrady? Bude kupříkladu shovívavě
posuzovat případný přestup souvěrců k jiným církvím nebo k agnostikům, či
hodlá nadále pokládat usmrcení za zákonný opravný prostředek zakotvený v
jeho věrouce?
Základem evropské civilizace je svoboda slova, svědomí a svoboda
šířit své názory a politické přesvědčení. Média v zemi, až na výjimky,
nepodléhají státu a každý v nich může vyjádřit názor na jakoukoli věc.
Souhlas?
Náš sociální systém je určený pro ty, kdo si nejsou schopni sami
účinně pomoci. Sociální dávky jsou dočasná záchranná síť pro nemocné,
handicapované nebo ty, co se ocitli v tíživé situaci. Systém sociálních
dávek není alternativou aktivní práce. Platí, nebo ani náhodou?
Sexuální menšiny si pro sebe vydobyly v Evropě značný společenský
prostor. Bude v nich rozšířená muslimská obec vidět rovné spoluobčany,
případně je tolerovat ve svém středu?
Každý muž smí mít jen jednu manželku a žena jednoho manžela.
Mnohoženství je trestné ve všech evropských zemích. Azylant v rámci řízení
o sjednocení rodin si bude muset pozvat k registraci jen jednu manželku,
jinak v evropském právním řádu vzniknou nepřípustné trhliny, které se
rozšíří i na jiné zákonodárné oblasti. Domluveno, nebo se ještě uvidí?
Bylo by záhodno dostat od většiny aspirantů na evropanství jednoznačné
odpovědi na tyto otázky dřív, než bude pozdě. Je to jakési kandidátské
minimum či imigrační desatero.
Politická korektnost umírá, ale nevzdává se. Světlonoši dobra obviňují své
odpůrce z šíření strachu. Strach může být jakkoli odporná vlastnost, ale
má důležitou funkci. Ceněná je jen taková odvaha, která strach překonává.
Neschopnost pociťovat strach je známkou duševní poruchy.
Dobro a milosrdenství je vůbec jemná látka, která smysl pro míru
nenahrazuje. Je známo, že nejdojemnější, důvěřivý a jímavý úsměv mívají
idioti. Za takovým úsměvem se neskrývají žádné postranní či jakékoli jiné
úmysly. Leč sliny kanoucí z koutků nenahradí střízlivé pochopení světa.
„To už je tak v přirozenosti lidský“ – mudroval Josef Švejk před
posudkovou komisí – „že se člověk mejlí až do svý smrti. Jako ten pán, co
našel v noci vzteklýho psa polozmrzlýho a zval ho s sebou domů a strčil
ženě do postele. Jakmile se pes vohřál a vokřál, pokousal celou rodinu a
toho nejmladšího v kolíbce roztrhal a sežral.“
Byl to určitě moc hodný a dobrotivý pán. |